دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

دلیل تفاوت کابل شارژها

دلیل تفاوت کابل شارژها معرفی انواع کابل های USB و سرعت آن ها

امروزه پیدا کردن دستگاه الکترونیکی ای که از USB استفاده نکند تقریبا ناممکن است و آن ها نیز با کابل USB مخصوص به خود عرضه می‌شوند. تفاوت این کابل ها چیست و آیا اهمیتی دارد که از کدام یک استفاده کنید؟ در حال حاضر بله مهم است ولی شاید در آینده ای نه چندان دور تغییر کند و بتوان برای همه دستگاه ها از یک نوع کابل شارژر استفاده کرد.

USB که مخفف Universal Serial Bus است یک استاندارد صنعتی می باشد که در اواسط دهه 1990 به منظور استاندارد کردن اتصال لوازم جانبی کامپیوتر به کامیپوترها ایجاد شد. آن تعدادی از خطوط اتصال پیشین را تعویض کرد و اکنون یکی از محبوب ترین انواع اتصال برای دستگاه های مصرفی است. اما اگر در مورد آن فکر کنید شاید برای شما پیچیده جلوه کند. در این جا ما تمام چیزهایی که نیاز است در مورد استاندارد USB از جهت قابلیت های کابل شارژ بدانید ارائه می‌کنیم.

 انواع کابل شارژ های USB

اگر USB قرار است جهانی باشد چرا انواع مختلف و زیادی از آن وجود دارد؟هر کدام از آن ها کارکرد متفاوتی را ارائه می‌دهند عمدتا برای حفظ سازگاری زمانی که دستگاه های جدیدتر با خصوصیات و مشخصات بهتر معرفی شدند.

کابل شارژ USB نوع A :

این کابل یک طرفه می باشد یعنی فقط از یک طرف داخل پورت می‌رود.عمومی ترین کابل USB امروزی بدون شک نوع A است، اکثر لوازم جانبی نظیر کیبوردها و موس دارای اتصال از نوع A هستند. رایانه های شخصی معمولا دارای چندین پورت از این نوع هستند و بسیاری از دیگر دستگاه ها و آداپتورهای شارژ از این پورت برای انتقال داده ها و یا شارژ کردن استفاده می‌کنند. همچنین امروزه می‌توان آن را بر روی تلویزیون و کنسول های بازی خود نیز مشاهده کنید.

کابل شارژ USB نوع B:

اتصال تقریبا مربعی شکل دارد، بیشتر برای پرینتر و دیگر دستگاه هایی که معمولا برای گرفتن جریان برق به کامپیوتر متصل می شوند استفاده می شود. امروزه آن ها نسبت به یو اس بی  های نوع A کمتر استفاده می شوند بنابراین ما بیشتر از این به آن ها نمی پردازیم.

کابل شارژ مینی USB:

این نوع اتصال استاندارد برای گوشی های موبایل قبل از آمدن میکرو USB است. همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد، مینی USB کوچکتر از USB معمولی است و در بعضی از دستگاه های قدیمی تر مانند دسته پلی استیشن 3 یا بعضی پخش کننده های موسیقی و همچنین در برخی دوربین هایی که دارای اتصالات غیر استاندارد هستند استفاده می‌شد.

بخوانید  نحوه پاک کردن کش در گوشی الجی

کابل شارژ میکرو USB:

میکرو USB استاندارد فعلی دستگاه های قابل حمل و موبایل است که تقریبا توسط هر سازنده ای به جز اپل به‌کار می‌رود. این نوع کابل را امروزه در هر جایی می‌شود پیدا کرد و عمومی ترین استاندارد برای شارژ دستگاه هایی مانند تبلت ، موبایل و دسته های کنسول است .

کابل شارژ USB نوع C:

یک کابل برگشت پذیر و دو طرفه است و به راحتی قابل استفاده می‌باشد و دیگر نیاز نیست جهت ورودی کابل را با پورت چک کنیم. نسبت به نسل قبل سرعت بهتری دارد. این نوع USB به طور فزاینده ای برای لپ تاپ ها و حتی برخی از گوشی های موبایل و تبلت ها به عنوان استاندارد پذیرفته شده، حتی اپل نیز آن را در داک Thunderbolt 3 آورده است. این استاندارد روز به روز سهم بیشتری را در اختیار خود می گیرد ولی هنوز خیلی مانده که بتواند گوی رقابت با میکرو USB را برای خود کند.

کابل لایتنینگ:

این یک استاندارد USB نیست بلکه اتصال اختصاصی اپل برای گوشی های آیپد و آیفون و همچنین ایرپاد می‌باشد. اندازه آن شبیه میکرو USB است و با تمام دستگاه های اپل که بعد از سال 2012 تولید شده اند سازگار است. دستگاه های قدیمی تر اپل از استاندارد اختصاصی متفاوتی استفاده می‌کردند که دارای 30 پین برای اتصال بود و اندازه نسبتا بزرگی هم داشت. اگر مایل هستید که آخرین تغییرات و ویژگی های iOS 13 اطلاع داشته باشید، بر روی اینجا بزنید.

استاندارد های سرعت USB

USB 1.x : در تاریخ 1998 میلادی منتشر شد، اولین کابل های USB تولید شده از این استاندارد استفاده می‌کردند. سرعت این کابل برای انتقال داده حدود 1.5 مگابیت بر ثانیه و در ورژن دوم آن یعنی USB 1.1 به 12 مگابیت بر ثانیه رسید. پیدا کردن دستگاهی که از این تکنولوژی استفاده کند تقریبا غیرممکن است و می‌توان آن را کاملا منسوخ شده خواند.

USB 2.0 :کابل های USB 2.0 در تاریخ 2000 میلادی معرفی شدند ولی بر خلاف USB 1 ورژن جدیدی برای آن منتشر نشد. حتی با اینکه حدود 20 سال از معرفی آن گذشته ولی هنوز هم بخش عمده‌ای از دستگاه ها از قبیل کنسول های نسل هشتم ، موس و کیبورد و بعضی از فلش و… کماکان از آن استفاده می‌کنند. حتی روی مادربردهای رده بالا و حرفه ای هم چند عدد پورت USB 2 موجود است.

USB 3.x : فعلا آخرین استاندارد سرعت برای USB است و بسیار از USB 2 سریع تر است. سرعت آن در نسل اول (3.0 و 3.1) که در سال 2008 معرفی شد حدود 5 گیگابیت بر ثانیه و در نسل دوم(3.1 و 3.2) که سال 2013 معرفی شد دارای سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه بود. سال 2017 هم نسخه‌ای از آن معرفی شد که دارای سرعت 20 گیگابیت بر ثانیه بود. در دستگاه هایی که نیاز به رد و بدل سریع اطلاعات است؛ مانند هارد های اکسترنال بیشترین کاربرد را دارد.

بخوانید  آموزش اسکرین شات صفحه گوشی

USB 4.0 : شاید وقتی به این قسمت رسیدید تعجب کرده باشید و از خود بپرسید مگر USB 4 هم داریم؟ پاسخ مثبت است، در آگوست سال 2019 معرفی، ولی هنوز منتشر نشده و دارای سرعت خارق العاده 40 گیگابیت بر ثانیه است یعنی چیزی حدود 2 برابر سریع تر نسبت به نسل سوم USB. مطمئن باشید تا مدتی دیگه خیلی بیشتر از این استاندارد خواهید شنید .تا اینجا همه چیز درباره USB 4 عالی است ولی باز هم مانده؛این نسخه حتی با Thunderbolt 3 هم سازگار می‌باشد و همینطور می توان از آن برای انتقال ویدیو و فایل به صورت همزمان استفاده کرد بدون آنکه مشکلی متوجه شما شود. شاید هم خودتان حدس زده باشید که این استاندارد به صورت دو طرفه ساخته شده است.

خرید کابل شارژ Micro USB و USB Type C

اگر شما یک گوشی یا تبلت اندروید دارید، قطعا یک کابل میکرو USB در منزل خود دارید. حتی طرفداران پر و پا قرص اپل نیز نمی توانند انکار کنند که میکرو USB ها رایج ترین نوع اتصال برای وسایلی مانند پاور‌های خارجی، بلندگوها و غیره هستند.

اگر شما گجت های زیادی می‌خرید احتمالا متوجه می شوید که تعداد زیادی از این اتصالات را در طول زمان جمع آوری کرده اید و از آن جایی که آن ها در کل قابل تعویض هستند، ممکن است هرگز نیازی به خرید به صورت جداگانه نداشته باشید مگر این که آن ها را گم کرده یا شکسته باشید.

هنگام خرید یک کابل USB ممکن است وسوسه شوید که مدل های ارزان تر را خریداری کنید اما همانند خرید سایر لوازم این ایده خوبی نیست. کابل هایی که با کنترل کیفیت پایین ساخته شده باشد به آسانی می شکنند و کابل شارژری که اندکی شکستگی داشته باشد برای شارژ یک دستگاه کاملا بی فایده می تواند باشد. پس منطقی عمل کنید و به دنبال محصولی با کیفیت از یک برند شناخته شده باشید. تفاوت قیمتی که می پردازید ارزشش را دارد.

خرید کابل شارژ Micro USB و USB Type C

چیز دیگری که باید به آن توجه کنید طول کابل شارژ است. کابل شارژ های کوتاه برای حمل کردن بسیار عالی هستند اما این گاهی اوقات باعث می شود که هنگام شارژ شدن گوشی تان برای استفاده از آن روی زمین و نزدیک پریز برق بنشینید.

بخوانید  روت کردن گوشی اندروید 5

کابل شارژ خیلی بلند حمل کردنش سخت است و به راحتی به هم گره می خورد و ممکن است به پای افراد گیر کند. یک متر برای طول کابل شارژ خوب است. این طول به شما اجازه می دهد تا گوشی خود را در دست خود نگهدارید درحالی که به یک باتری درون جیب یا کیف تان متصل است و برای بازی کردن پوکمون گو یا صرفا استفاده از تلفن هنگام مسافرت برای مدت طولانی عالی است.

در نهایت طول کابلی که شما نیاز دارید بستگی به شرایط و اولویت های شما دارد اما برای اطمینان می توانید پک های کابل شارژ چندتایی خریداری کنید که شامل چند کابل شارژ با طول های مختلف است.

برخی از کابل شارژ های با کیفیت از ایجاد ارتباط داده ای با کامپیوتری که به آن گوشی خود را وصل کرده اید جلوگیری می کند و از این رو باعث افزایش سرعت شارژ می شود. جایگزین دیگر آن آداپتور شارژی است که انتقال داده را غیرفعال کند و بتواند با هر نوع کابل موجود استفاده شود.

یکی از معضلات دائمی با کابل USB حداقل قبل از استاندارد نوع C این است که اتصال دهنده ها برگشت پذیر نیستند و این بدان معناست که اغلب برای وصل کردن کابل به دو بار تلاش نیاز دارید. بعضی از تولیدکنندگان تلاش کرده اند تا این مشکل را رفع کنند و کابل شارژرهایی تولید کرده اند که از هر دو طرف برگشت پذیر هستند و این یعنی در تاریکی هم به سادگی می توانید USB را به گوشی یا آداپتور خود وصل کنید.

اپل در سال 2015 همگان را شوکه کرد وقتی MacBook جدیدی با یک پورت USB-C به نمایش گذاشت. احتمالا همین شروع کننده این روند بود. نصیحت ما در مورد اجتناب از خریدن کابل های ارزان قیمت را در مورد خرید کابل های یو اس بی نوع C نیز در نظر بگیرید. از آن جایی که این کابل ها توان مصرفی بالاتری دارند یک کابل معیوب می تواند دستگاه شما را خراب کند یا حتی باعث آتش سوزی آن شود بنابراین اطمینان پیدا کنید که یک کابل USB-C قابل اعتماد خریداری کرده اید.

0/5 (0 نقد و بررسی)