دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

استفاده اشتباه از باتری گوشی

باورهای غلط و اشتباه در مورد باتری گوشی

باتری گوشی یکی از کارآمدترین قطعات گوشی موبایل محسوب می شود که در حفظ و نگهداری آن باید دقت زیادی مبذول داشت. امروزه در گوشی های موبایل از باتری های لیتیوم یونی استفاده می شود که بهترین نوع باتری های شارژی محسوب می شوند و در بر دارنده ی مزایای فراوانی هستند که از مهمترین مزایای آن می توان به امکان شارژ شدن در چندین سیکل مختلف و استفاده طولانی مدت از آن اشاره ورزید.

در مورد باتری گوشی باورهای غلط و اشتباهی باب شده است و بر سر زبان طیف وسیعی از مردم افتاده است که در اینجا در صدد آن هستیم که تک تک این باورهای اشتباه را موشکافانه مورد بررسی و کاوش قرار دهیم و مردم را آگاه نماییم تا از این باورهای غلط و اشتباه سر باز زنند. این اشتباه های رایج عبارتند از:

1- اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر منجر به انفجار باتری گوشی می‌شود.

اعتقاد طیف وسیعی از مردم بر آن است که اگر گوشی همراه خود را تا مدت زمانی طولانی به شارژ متصل نمایند، سبب منفجر شدن باتری گوشی موبایل می شود که این امری کاملا اشتباه است. دلیل مدعی ما این است که زمانیکه گوشی موبایل در حال شارژ به حالت 100 درصد خود می رسد، گوشی های همراه به طور خودکار و هوشمند روند دریافت انرژی از جانب شارژ را متوقف می سازند و دیگر منبع انرژی را از آن دریافت نمی کنند؛ لذا امکان ندارد که شاهد منفجر شدن باتری گوشی باشیم.

2- شبکه 4G شارژ بیشتری مصرف می‌کند.

اعتقاد برخی بر این است که شبکه 4G نسبت به 3G یا 2G مصرف انرژی بیشتری را می طلبد که این امر نیز اشتباه است. البته اینکه از قابلیت دیتا و اینترنت سیم کارت استفاده گردد، منجر به مصرف شارژ باتری گوشی می گردد، امری درست و غیر قابل انکار است. اما این مسئله به معنای این نیست که اگر 4G را به جای 3G یا 2G استفاده کنیم، مصرف انرژی بیشتری دارد بلکه این مسئله هیچ ارتباطی به مصرف انرژی باتری ندارد.

3- غیر فعال سازی اپلیکیشن های اخیر منجر به کاهش مصرف شارژ باتری می‌شود.

برخی از کاربران نیز بر این اعتقادند که اگر برنامه های اخیر استفاده شده را که لیست وار در بخش گوشی فعال هستند، به صورت موقت پاک نماییم، همین مسئله باعث کاهش مصرف انرژی باتری گوشی می گردد. در صورتی که این اعتقاد نابجا و اشتباه است. بلکه برعکس این مسئله سبب میشود مصرف انرژی باتری برخلاف باور آنان افزایش یابد چرا که علاوه بر تسریع در روند کاری گوشی سبب می شود که تلفن همراه دیگر نیازی به اجرای یک اپلیکیشن در ابتدا را نداشته باشد و خیلی سریع در قسمت برنامه هایی که اخیرا استفاده شده است، می توان آن را کلیک نمود و از آن استفاده نمود.

4- بلوتوث و وای فای تاثیر زیادی روی مصرف شارژ باتری گوشی دارند.

دو قابلیت بلوتوث و وای فای برخلاف اعتقاد بسیاری از کاربران تاثیر بسیار ناچیز و کمی در مصرف شارژ باتری گوشی دارند که حتی می توان از آن هم چشم پوشی نمود. در حالیکه بسیاری از کاربران بر این اعتقادند که این دو قابلیت تاثیر بسزایی در مصرف انرژی باتری دارند که این امر از اشتباهات رایج بر سر زبان مردم است.

5- استفاده از شارژرهای دیگر آسیبی به باتری نمی‌زند.

با هر شارژری نمی توان گوشی های موبایل را شارژ نمود ولی برخلاف باور بسیاری از کاربران گوشی های همراه هیچ لزومی ندارد که حتما از شارژر اصلی گوشی برای شارژ باتری گوشی موبایل استفاده کرد. البته این اعتقاد آنان را نمی توان به طور کامل رد نمود چون به واقع می توان با هر شارژر مشابهی گوشی های همراه را شارژ نمود ولی این مسئله در دراز مدت به باتری گوشی آسیب وارد می کند. از طرف دیگر اگر به طور متناوب از شارژر های نامرغوبی برای شارژ کردن باتری استفاده نماییم، ممکن است آسیب های جدی و جبران ناپذیری به گوشی های همراه وارد شود. پس بنا بر احتیاط می بایست در وهله نخست از شارژر های اصلی و اورجینال گوشی خود که ساخت همان برند است، برای شارژ باتری گوشی استفاده کرد ولی این نکته را نیز نباید فراموش کرد که استفاده از باتری های مشابه نیز آسیبی به باتری وارد نمی سازند.

بخوانید  زود خالی شدن باطری ال جی

6- پاره و له شدن سیم شارژر اختلالی در پروسه شارژ باتری گوشی ایجاد نمی‌کند.

از جمله اعتقادات اشتباه کاربران این مسئله است که پارگی و لهیدگی سیم شارژر هیچ گونه اختلالی در پروسه شارژ گوشی های موبایل ایجاد نمی کند که این امر نیز اشتباه است چرا که اگر پارگی عمیق باشد، در شدت جریان گوشی به طور مستقیم تاثیر می گذارد و نوساناتی را در پروسه شارژ باتری گوشی به وجود می آورد که در درازمدت باعث آسیب رساندن به باتری می گردد.

7- شارژ کردن شب تا صبح باتری گوشی به آن آسیب می‌زند.

این اعتقاد جنبه علمی ندارد چرا که گوشی های امروزی حالت هوشمند دارند و به محض فول شارژ شدن باتری دیگر انرژی را از شارژر دریافت نمی کنند. اما باید این نکته را در نظر گرفت که اگر این فرآیند شب تا صبح شارژ کردن باتری صورت گیرد، ممکن است منجر به ایجاد گرمای زیاد در یک بازه زمانی طولانی مدتی گردد که ممکن است به مقدار ناچیزی به ظرفیت باتری لیتیوم یونی آسیب برساند.

8- شارژ باتری گوشی باید قبل از اتصال به شارژر کاملا خالی شود.

اینکه در فرآیند شارژ نمودن باتری باید آنقدر صبر نمود تا شارژ گوشی به حالت اتمام برسد و بعد از خالی شدن آن را مجددا با شارژ بزنیم نیز از دیگر اعتقادات اشتباه است. البته باید گفت تنها در مورد باتری لیتیوم یونی درست نیست و ممکن است مربوط به باتری های کادمیوم یا نیکل هایبرید باشد. چرا که باتری های لیتیوم یونی همانند سایر باتری های قدیمی نیستند و از مرغوب ترین شارژر ها به شمار می روند.

9- هیچ شارژری مثل شارژ فابریک گوشی عمل نمی‌کند.

این اعتقاد که هیچ شارژری همچون شارژر فابریک و اورجینال خود گوشی که همراه جعبه آن هنگام خرید عرضه می شود، نمی تواند کیفیتی مشابه با آن را داشته باشد نیز باوری اشتباه است. هر چند که استفاده از شارژرهای مختلف در بازه زمانی طولانی مدت و به تناوب ممکن است به باتری گوشی آسیب وارد سازد، اما این مسئله بدان معنا نیست که لزوما می بایست از شارژر فابریک گوشی استفاده نمود و هیچ شارژر دیگری کیفیت و قدرت آن را ندارد.

10- استفاده از گوشی در حین شارژ منجر به آسیب دیدن باتری می‌شود.

استفاده کردن از گوشی در عین حالی که داخل شارژ است، نمی تواند به طور مستقیم به گوشی آسیبی وارد بسازد، بلکه عامل مخرب و آسیب رسان به باتری در این مواقع مسئله گرمای هواست. چون گرمایی که در بدنه دستگاه ایجاد می گردد، با استفاده نمودن از موبایل در حین شارژ چندین برابر می گردد و همین گرماست که به باتری گوشی آسیب می رساند.

11- شارژ با لپ تاپ یا پاوربانک و فندکی ماشین به باتری گوشی آسیب می‌رساند.

علی رغم اعتقاد کاربران می بایست گفت که باتری گوشی با اتصال به لپ تاپ یا پاوربانک و یا فندکی ماشین دچار آسیب نمی گردد. البته این در مورد گوشی های اپل متفاوت است و اگر از پاور بانک، فندکی ماشین یا لپتاپ برای شارژ گوشی آیفون استفاده کنیم ممکن است باتری گوشی خراب شده و بعد از مدتی آی سی شارژ دستگاه نیز اسیب میبیند. پس برای گوشی های اپل آیفون باید حتما از کابل شارژر اصلی آیفون استفاده کنیم

بخوانید  علت خرابی باتری موبایل

12- باتری گوشی باید بعد از خرید 8 ساعت شارژ شود.

باور غلط دیگر کاربران بر این مبنا است که حتما بعد از خرید موبایل باید قبل از شروع استفاده با آن، باتری گوشی را به مدت 8 ساعت به شارژ متصل کرد. در حالیکه این مسئله در مورد گوشی های مدرن امروزی که از باتری های لیتیوم یونی بهره می جویند، صدق نمی کند. بنابراین بعد از خرید گوشی دیگر لازم نیست آن را به مدت 8 ساعت به شارژ متصل نمود.

13- باتری گوشی ها نیاز به تعویض ندارند.

بسیاری از کاربران خیال می کنند که تعویض باتری گوشی در بازه های زمانی طولانی مدت چندان کار مفیدی به نظر نمی آید اما به واقع این طور نیست. چرا که باتری های لیتیوم یونی بعد از مدتی توان و ظرفیت اولیه خود را از دست می دهند و این مسئله کاملا طبیعی است و برای رفع آن می بایست باتری را تعویض نمود و این مسئله را دانست که عمر مفید این نوع باتری ها حدود 2 الی 3 سال است. در این مقاله به تعویض باتری گوشی به دلایل گوناگون میپردازیم و برای شما شفاف میکنیم که چرا باید باتری گوشی موبایل تعویض شود

14- زمانی که گوشی را به شارژر متصل کردید، حتما باید باتری آن فول شارژ شود.

زمانی که گوشی را به شارژ می زنیم، حتما می بایست باتری فول شارژ شود سپس نسبت به خارج کردن شارژر از آن اقدام کرد و چنانچه زودتر از این موعد مقرر اقدام به کندن شارژر از شارژ شود، به باتری گوشی آسیب وارد می شود، این مسئله کاملا غلط و البته رایج است. چرا که این عمل هیچ گونه ارتباطی به کیفیت عملکرد باتری و آسیب زدن به آن ندارد و می توان هر زمانی حتی قبل از فول شارژ شدن شارژر را از گوشی جدا نمود بدون اینکه مشکلی برای دستگاه ایجاد گردد. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که ریشه این اعتقاد نابجا و غلط از زمانی نشئت گرفته است که باتری های کادمیومی مورد استفاده در گوشی های همراه قرار می گرفتند که این باتری ها در برابر فول شارژ بودن حساس بوده و خارج کردن شارژر زودتر قبل از فول شارژ شدن منجر به آسیب رساندن و کاهش عمر باتری می گردید اما امروزه باتری های لیتیوم یونی این گونه نیستند و این اطمینان را به کاربر می دهند که هیچ گونه مشکل و آسیبی به دستگاه آنان وارد نخواهد شد.

البته جدیدا نظریه ای از جانب محققان تکنولوژی صادر شده که میگوید: بهتر است باتری گوشی موبایل خود را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید و هر از 3 ماه یکبار باتری گوشی خود را در جهت کالیبره کردن باتری بصورت کامل تخیله کنید.

نکات تکمیلی در مورد باتری گوشی

به طور کلی سلامت و طول عمر مفید باتری گوشی مسئله حائز اهمیتی است که کاربران موبایل می بایست آن را لحاظ کنند و در حفظ و نگهداری باتری خود نهایت دقت را نمایند تا باتری آن ها با گذشت زمان دچار آسیب و یا خرابی نگردد. ولی در هر صورت این امری کاملا طبیعی است که هر وسیله ای بعد از گذشت مدتی استفاده از آن دچار فرسودگی می گردد. در مورد باتری گوشی نیز همین قضیه صدق می کند. اما با تمام این تفاسیر، ترفندهایی برای افزایش عمر باتری گوشی وجود دارد که کاربران موبایل می توانند از آنها بهره جویند.

بخوانید  مشکل گیر کردن به روز رسانی در سیستم عامل گوشی ال جی

ترفندهای افزایش طول عمر باتری گوشی

از جمله این ترفندها و راهکارها که سبب ساز افزایش عمر باتری گوشی یا تبلت می گردد، می توان به استفاده از شارژر و کابل شارژر اصل و اورجینال اشاره نمود. ولی به طور کلی می توان ترفندهای افزایش عمر باتری را به دو دسته زیر تقسیم بندی نمود:

1- ترفندهایی که موجب افزایش طول عمر کلی باتری دستگاه می شوند.

2- ترفندهایی که موجب افزایش طول عمر باتری در هر بار شارژ کردن می شوند. یعنی با استفاده از این ترفند ها می توان مدت زمان شارژ نگه داشتن گوشی را افزایش داد.

به طور کلی تمامی کاربران گوشی های همراه در صدد این هستند که باتری دستگاه آن ها تا آخرین روز دوام بیاورد و هیچ گاه از عمر مفید آن کاسته نشود. ولی می بایست یادآور گشت که هر چقدر گوشی قدیمی تر باشد، قدرت شارژ نگه داشتن آن نیز به مراتب کمتر است.

برنامه های شارژ خور تلفن های همراه

در اینجا بنا را بر آن نهاده ایم که 5 اپلیکیشن را معرفی سازیم که استفاده بیش از حد از این برنامه ها سبب کاهش عمر باتری گوشی میگردد و شارژ دستگاه را زودتر تخلیه می سازند. این برنامه ها عبارتند از:

1- رسانه های اجتماعی مخصوصا تلگرام و اینستاگرام

استفاده زیاد از این رسانه های اجتماعی شارژ باتری گوشی را تا حد زیادی زائل می گرداند و موجب کاهش عمر باتری می گردد. حتی گفته شده است که تنها 10 دقیقه در شبکه های اجتماعی ماندن می تواند به میزان 20 درصد از عمر باتری بکاهد. پس تا حد امکان می بایست از این شبکه های اجتماعی کمتر استفاده نمود.

2- باتری گوشی و ارتباط آن با گوگل مپ و GPS

با توجه به کارایی های زیادی که سیستم جی پی اس دارد و از آنجایی که این سیستم نیازمند یک سری بروزرسانی های بسیار سریع مختصات مکانی می باشد، خود سبب استفاده طولانی مدت از گوشی می گردد و همین امر مصرف انرژی باتری گوشی را به مراتب پایین می آورد.

3- باتری گوشی و ارتباط آن با تبلیغات اینترنتی

تمامی تبلیغات اینترنتی باعث از بین رفتن شارژ باتری گوشی می گردند. این تبلیغات آزاردهنده تمام شارژ باتری را به نوعی می خورند و در پایان به طول عمر مفید گوشی نیز آسیب می رسانند.

4- بستن تمام اپلیکیشن های گوشی برای افزایش عمر باتری گوشی

البته در این مورد جای بحث هست و همانطور که گفتیم بستن اپلیکیشن ها برخلاف باور بسیاری از مردم سبب کاهش مصرف انرژی نمی شود و بلکه کاملا برعکس می باشد.

5- ویبره هم به باتری گوشی و عمر آن مربوط است؟

اگر زمان زیادی گوشی همراه به روی ویبره قرار داده شود، سبب از بین رفتن شارژ بسیار زیادی از باتری گوشی می گردد. چون تولید ارزش به مراتب خیلی بیشتر از تولید سر و صدا انرژی می گیرد و با عمل ویبره در گوشی، می توان روند تخلیه شارژ باتری را تسریع بخشید.

0/5 (0 نقد و بررسی)